Har inte tänkt på det tidigare.
Herr Arnes pengar och Sången om den eldröda blomman är gjorda (hade premiär iaf) samma år: 1919.
Visst, det var inte riktigt lika komplicerat och tidsödande att göra film då (även om SF ju hade börjat med storslagna produktioner), men jag får lite känslan av typ Hitchcocks 1954 (Rear Window och Dial M for Murder. Wow). Eller Bergmans 1957 (Sjunde inseglet och Smultronstället. Wow). Kanske Francis Ford Coppolas 1974 (The Godfather II och The Conversation. Wow). Kanske någon till som haft lika bra år. Men inte många.
Så kul att få se om de här två mer eller mindre back-to-back. För inte bara likheterna, utan även skillnaderna framträder.
Båda filmerna är ju typiska för “svensk guldålder” (vi gjorde jävligt bra grejer 1917-1923): Påkostade produktioner, baserade på välrenommerade litterära förlagor där naturen har en betydande roll (ibland nästan som att den är en karaktär i historien).
Stora likheter alltså. Samtidigt kunde de nästan inte vara mer olika:
HA: midvinter, iskyla, snö överallt. SODEB: högsommar, midnattsol
HA: mordturné/ondska. SODEB: kärlekssökeri/romantik.
HA: historisk (1700-tal). SODEB: samtida (1910-tal dvs).
HA: is förhindrar flykt (fastfruset fartyg). SODEB: vatten som kärleksbevis (uppvisning i att åka timmer genom fors).
osv
Håller nog fortfarande Arne högre, vilket inte var självklart på förhand, men det är två väldigt imponerande pendanger…